A kiadvány adatai
Cím (Eredeti nyelven): Zsidó-keresztény jogfilozófiai elemek a szufizmusban
Cím (Angolul): Jewish-Christian Legal Philosophical Elements in Sufism
Sorozat (Eredeti nyelven): DIKÉ 2025/2
Sorozat (Angolul): DIKÉ 2025/2
Kapcsolódó tartalmak (a könyvhöz kacsolódó online tartalmak linkjei, előadás, stb…):
Szerző(k): Falus Orsolya Orcid: 0000-0002-8217-3065
Szerkesztő(k): Herger Cs. Eszter – Schweitzer Gábor
Lektor(ok):
Közreműködő(k):
Szerkesztőbizottság:
Antal Tamás (Szeged) – Béli Gábor (Pécs) – Dziadzio, Andrzej (Krakkó) –
Falus Orsolya (Dunaújváros/Pécs) – Halász Iván (Budapest/Pozsony) –
Képes György (Budapest) – Korsósné Delacasse Krisztina (Pécs) – Krešić, Mirela (Zágráb) – Lehotay Veronika (Miskolc) – Schumann, Eva (Göttingen) – Szabó Béla (Debrecen) – Szabó István (Budapest) – Szente Zoltán (Budapest) – Steppan, Markus (Graz) – Stipta István (Budapest) – Tauchen, Jaromír (Brünn)
Olvasószerkesztő:
Niklai Dominika Patrícia
(szerzőknél és közreműködőknél is ORCID és Webcím, ha van):
Nyelv(ek): magyar
Leírás (Eredeti nyelven):
Leírás (Angol): Islam was the latest of the Abrahamic religions to develop its mystical branch, Sufism, and therefore did not precede that of the other two religions. Elements of mysticism had appeared much earlier in Judaism and Christianity. The Jewish Kabbalah flourished among Eastern Jewry under Muslim rule. The anti-heretical, orthodox teachings of Sufism, as exemplified in the works of al-Ghazali and al-Arabi, show noticeable parallels with the writings of the Jew Abraham Maimonides. Although the pursuit of complete union with God, as well as the teachings of self-surrender and asceticism, appeared in earlier centuries of Christianity, it was during the heyday of Sufism, in the 13th and 14th centuries, in the works of Meister Eckhart, that these related teachings appeared most strikingly. The aim of this study is to compare the mystical trends of the three Abrahamic religions and their natural law aspects using the method of source analysis, focusing primarily on the period when all three flourished, side by side, and in interaction with each other.
Kulcsszavak (eredeti nyelven és angolul is): natural law, Abrahamic religions, Abraham Maimonides, al-Ghazali, al-Arabi, Meister Eckhart, Sufism, hasidut, legal philosophy
Tudományos besorolás (eredeti nyelven és angolul is): Tanulmány, paper
Tudományterület (eredeti nyelven és angolul is): Jog, law
Támogatók:
Kiadó: Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Társkiadó: Novissima Kiadó Bt.
Megjelenés éve: 2025
Megjelenés helye (város, eredeti nyelven): Budapest
Megjelenés helye (ország, eredeti nyelven, angolul): Magyarország, Hungary
Formátum: Pdf, epub
DOI: Doi: 10.15170/Dike.2025.09.02.14
ISBN:
ISSN: 2631-1232
Nyomtatott verzió:
Kiadás: 2025
Jogok: Creative Commons CC BY
A kiadvány linkje:
Hivatkozások a könyvben
Ágoston Gábor – Sudár Balázs: Gül baba és a magyarországi bektasi dervisek. Budapest 2002
Albertus Magnus: Dionysius Az isteni nevekről című művéről (ford. Adamik Tamás). In: Redl Károly (közreadja): Az égi és a földi szépről – Források a későantik és a középkori esztétika történetéhez. Budapest 1988, 377–397.
Algar, H: AWLĪĀʾ. In: Encyclopædia Iranica, III/2, 119–120. http://www.iranicaonline.org/articles/awlia (2025. 05. 09.)
Aquinas, Thomas: Summa Theologiae (ford. Henle, R. J.). Paris 1985
Armstrong, A. H.: ‘Emanation’ in Plotinus. Mind 1937/46. sz. 61–66. http://www.jstor.org/stable/2250032. (2025. 05. 08.)
Baldick, Julian: Mystical Islam: an introduction to Sufism. London 2000
Bíró Dániel – Réti Péter: Zóhár – A Ragyogás könyve. Budapest 1990
Blakney, Raymond B.: Meister Eckhart. A Modern Translation by Meister Eckhart. New York 1957
Buchanan, G. W.: The Role of Purity in the Structure of the Essene Sect. Revue de Qumrân 1963/4. sz. 397–406.
Carus, Paul: Mysticism. The Monist 1908/1. sz. 75–110.
Chemerinsky, E. – Goodwin, M.: Religion is not a Basis for Harming Others. The Georgetown Law Journal 2016/104. sz. 1111–1135.
David, Joseph E.: Maimonides, Nature and Natural Law. Journal of Law Philosophy and Culture. 2010/1. sz. 67–82.
Del Nevo, Matthew: Meister Eckharts Teaching. New York 2020
Emon, Anver M.: Natural Law and Natural Rights in Islamic Law. Journal of Law and Religion 2004/2. sz. 351–395.
Encyclopaedia Judaica (E.J.): Judeo-Arabic and Judeo-Arabic literature. Jerusalem 1972, 10. köt. 409–425.
Encyclopaedia Judaica (E.J.): Nagid. Jerusalem 1972, 12. köt. 758–764.
Encyclopaedia Judaica (E.J.): Genizah. Jerusalem 1972, 17. köt. 404–407.
Engineer, Irfan: Sufism: In the Spirit of Eastern Spiritual Traditions. Sambhāṣaṇ 2021/1–2. sz. 92–107.
Ernst, Carl W. – Lawrence, Bruce B.: What is a Sufi Order? In: Sufi Martyrs of Love. New York 2002
Falus Orsolya: The Legal Institutions of Charity in the Traditional Islamic Law. Sarajevo 2020
Falus Orsolya: A jótékonyság és a közösségi gondoskodás jogintézményei a Shariában. Polomia 2022
Fenton, Paul: Judaism and Sufism. In Frank, D. H. – Leaman, O. (szerk.): The Cambridge Companion to Medieval Jewish Philosophy. Cambridge 2003, 201–217.
Gauthier, Richard: Natural Laws and Mysticism in the Cosmic Cycle of Creation. 2020. Doi: 10.13140/RG.2.2.32887.24480
Green, Arthur: Hasidism and Its Response to Change. Jewish History 2013/2. sz. Special Issue: Toward A New History of Hasidism 319–336.
Green, Arthur – Assaf, David – Brown, Benjamin – Gellman, Uriel – Heilman, Samuel C – Rosman, Moshe – Sagiv, Gadi – Wodziñski, Marcin: From Circle To Court: The Maggid of Mezritsh and Hasidism’s First Opponents. In Hasidism: A New History. Princeton 2018, 77–100.
Guttmann, Jacob: Maimonidész vallásfilozófiájának kapcsolata zsidó elődeinek tanításával. In Guttmann – Husik – Scheiber (szerk.): Maimonidész, zsidó filozófia. Zsidó és skolasztikus filozófusok a középkorban. (szerk. Babits Antal, ford. Tatár György). Budapest 1995, 79–109.
Hebrew for Christians: Hebrew Consonants – Numeric Values for Hebrew Letters. https://www.hebrew4christians.com/Grammar/Unit_One/Numeric_Values/numeric_values.html (2025. 04. 29.)
Holland, Naqshbandi Haqqani Rabbani: Sufi Path of Love. 2025 https://sufipathoflove.com/ (2025. 05. 09.)
Huss, Boaz: Academic Study of Kabbalah and Occultist Kabbalah. In Mühlematter, Yves – Zander, Helmut (szerk.): Occult Roots of Religious Studies. Berlin 2021, 104–131.
Huwaidah, Indah Rifdah – Kholidah, Kholidah – Sumarti, Heni: Alpha Wave Activity on Think Hard and Dhikr Condition Using Electroencephalographic (EEG). Physics Education Research Journal 2024/6–1. sz. 53–58.
Irhas, Irhas – Aziz, Ahmad Amir – Satriawan, Lalu Agus: The Power of Dhikr: Elevating Intellectual, Emotional, and Spiritual Quotients. Al-Hayar Journal of Islamic Education 2023/2. sz. 601.
Kars, Aydogan: Two modes of unsaying in the early thirteenth century Islamic lands: theorizing apophasis through Maimonides and Ibn ‚Arabī’. International Journal for Philosophy of Religion 2013/3. sz. 261–278.
Kreinath, Jens: Al-Khidr. In: Dale C. Allison – Helft, Gery – Helmer, Christine – Klauck, Hans-Joseph – Leppin, Volker – Seow, Choon Leong – Spieckermann, Hermann – Walfish, Barry – Ziolkowski, Eric (szerk.): Encyclopedia of the Bible and Its Reception. Berlin 2017, 170–171.
Loubet, Mireille: Jewish pietism of the Sufi type. Bulletin du Centre de recherche français à Jérusalem 2000/7. sz. 87–91.
Magyaryné Techert Margit: Plotinos és Szent Ágoston. Athenaeum 1942/28. sz. 253–266.
Maimonidész, Abraham: The High Ways to Perfection of Abraham Maimonides (ford. Fenton, Paul). Leiden 1987
Maróth Miklós: A szúfizmus. Vigilia 2015/7. sz. 498–505.
Marushiakova, Elena – Popov, Vesselin: Kurban on the Balkans The vanished kurban: Modern dimensions of the celebration of Kakava, Hıdırellez among the Gypsies in Eastern Thrace (Turkey). In: Sikimić, Bilijana –Petko Hristov (szerk.): Belgrade 2007, 33–50.
Mcclain, C. L.: Can Religion Without God Lead To Religious Liberty Without Conflict. Boston University Law Review 2014/7. sz. 1300–1319.
Molnár József: A Jakováli Hasszán dzsámi. Pécs 1968
Morris, James Winston: Ibn ʿArabi and His Interpreters Part II: Influences and Interpretations. Journal of The American Oriental Society 1986/4. sz. 733–756.
Nasr, Seyyed Hossein: Islamic Art and Spirituality. Albany 1987
Okatan, Halil Ibrahim: Mevláná’s Philosophical and Religious Approach to Dialogue and Tolerance. Synesis 2024/3. sz. 120–152.
Oakley, Walter: The Structure of the Neshamah, 2023 https://www.academia.edu/106273973/The_Structure_of_the_Neshamah (2025. 06.02.)
Ökrösné Bartha Júlia: Hidrellez, a törökök tavaszünnepe. Jászkunság 1992/3. sz. 6–7.
Parpola, Simo: The Assyrian Tree of Life: Tracing the origins of Jewish Monotheism and Greek Philosophy. Journal of Near Eastern Studies 1993/3. sz. 161–208.
Pável Márta: Eckhart Mester Leválni a világról című művének kritikai elemzése (2.) Túllépés 2022/4. sz. 6–18.
Pécsi Egyházmegye: Lectio Divina segédanyag. https://pecsiegyhazmegye.hu/hirarchivum/68-lectio-divina-segedanyag (2025. 05. 08.)
Plótinosz: A szépről és a jóról; Istenről és a hozzá vezető utakról (ford. Techert Margit). Budapest 1998
Prasetyo, Yogi: Convergence Epistemology of Legal Studies Based on Revelation. International Journal Law and Society 2022/1. sz. 11–24.
Proclus (Proklosz): The Elements of Theology (ford. Balboa, Juan és Balboa, Maria). 2017 https://ia601504.us.archive.org/17/items/proclus-elements-balboa/proclus-elements-balboa-2017-04-12.pdf (2025. 05. 08.)
Rahman, Abd – Rosmizi, Mohd – Yucel, Salih: The Mujaddid of His Age: Al-Ghazali And His Inner Spiritual Journey. UMRAN - International Journal of Islamic and Civilizational Studies 2016/2. sz. 1–13.
Russ-Fishbane, Elisha: Judaism, Sufism, and the Pietists of Medieval Egypt: A Study of Abraham Maimonides and His Times. Oxford/New York 2015
Schwarb, Gregor M.: Sahl b. al-Faḍl al-Tustarī’s Kitāb al-Īmāʾ. (é.n.) https://www.academia.edu/389996/Sahl_b_al_Fa%E1%B8%8Dl_al_Tustar%C4%ABs_Kit%C4%81b_al_%C4%AAm%C4%81%CA%BE?auto=download (2025. 04. 29.)
Simon József: Az intelligibilitás okságától az okság intelligibilitásáig. A kauzalitás Duns Scotus filozófiájában. Magyar filozófiai szemle 2010/3. sz. 45–64.
Smith, Margaret (szerk.): Encyclopedia of Islam. Rābiʼa al-ʼAdawiyya al-Qaysiyya. Leyden 19952, 8. köt. 354–356.
Széfer Jecirá. Az Alkotás könyve (ford. Miski Zoltán). https://www.tarrdaniel.com/documents/Hermetika/szefer_jecira.html (2025. 05. 09.)
Swartz, Michael. D.: Ancient Jewish Mysticism. In Greenspahn F. E. (szerk.): Jewish Mysticism and Kabbalah: New Insights and Scholarship. New York 2011, 33–48.
The Editors of Encyclopaedia Britannica: Gematria. Encyclopedia Britannica, 2025. https://www.britannica.com/topic/gematria (2025. 05. 08.)
The Meister Echart Site: Éllopos. 1329. március 27. ’In agro dominico’. The papal bull condemning Meister Eckhart. https://www.ellopos.net/theology/papal/default.asp (2025. 05. 09.)
Walshe, Maurice O’C (szerk., ford.): The Complete Mystical Works of Meister Eckhart. New York 2009
Weiss, Tzahi: Beyond the Scope of Philosophy and Kabbalah. MDPI Religions 2021/3. sz. 160.
Wild, John: Plato and Christianity: A Philosophical Comparison. Journal of Bible and Religion 1949/1. sz. 3–16.
Zarrabi-Zadeh, Sadeeh: Sufism and Christian Mysticism: The Neoplatonic Factor. In: Ridgeon, Lloyd (szerk.): Routledge Handbook on Sufism. London – New York 2020, 330–342.
Zianshina, Maryam: Kalam and Falsafa: Unity in the Collision. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 3rd International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Humanities (Iccessh 2018), 1489–1492.