A kiadvány adatai
Cím (Eredeti nyelven): „Civilis, non tyrannica dominatio” (Tert. Apol. 2.14.) Miért nem álltak ellen a keresztények a római hatalom üldözéseinek?
Cím (Angolul): “Civilis, non tyrannica dominatio” (Tert. Apol. 2.14.) Why Christians Did not Resist the Persecutions of the Roman Power?
Sorozat (Eredeti nyelven): DIKÉ 2023/2
Sorozat (Angolul): DIKÉ 2023/2
Kapcsolódó tartalmak (a könyvhöz kacsolódó online tartalmak linkjei, előadás, stb…):
Szerző(k): Grüll Tibor Orcid id: 0000-0003-0622-4112.
Szerkesztő(k): Herger Cs. Eszter – Schweitzer Gábor
Lektor(ok):
Közreműködő(k):
Kiadói szerkesztő: Szilner György
Szerkesztőbizottság:
Antal Tamás (Szeged) – Béli Gábor (Pécs) – Dziadzio, Andrzej (Krakkó) – Képes György (Budapest) – Korsósné Delacasse Krisztina (Pécs) – Lehotay Veronika (Miskolc) – Szabó Béla (Debrecen) – Steppan, Markus (Graz) – Stipta István (Budapest) – Tauchen, Jaromír (Brünn)
Olvasószerkesztő:
Niklai Patrícia Dominika
(szerzőknél és közreműködőknél is ORCID és Webcím, ha van):
Nyelv(ek): magyar
Leírás (Eredeti nyelven): Az eredeti nyelvű leírás hiányzik.
Leírás (Angol): In the first three centuries of the existence of Christianity, it was exposed to sporadic and then increasingly organized persecution by the authorities of the Roman Empire. All of the Christian apologists emphasized the illegality of these persecutions. Tertullian, the jurist, who worked under Septimius Severus, emphasized that the Roman Empire is a state of law, not a tyrannical rule, and this law did not allow the execution of innocents. Although the number of Christians continued to grow despite the persecutions – in Carthage, for example, at the end of the 3rd century, one in ten inhabitants of the city declared themselves to be Christians – it seems that they resigned themselves to the constant oppression. In the Apologeticum, Tertullian lists three possible forms of resistance: internal disruption, open armed rebellion, or mass emigration, but he considers them both unjust and impracticable. According to him, the persecutions were approved by God in order to purify his Church. At the same time, there is also an eschatological reason why they did not stand against the tyrannical oppression: some Christian theologians interpreted the statement in 2 Thessalonians 2:7 about the “one who now holds it back” (niv) or “he who now restrains it” (esv), viz. who prevents the appearance of the Antichrist as being the Roman Empire or the emperor itself. If the current emperor falls, the Empire itself will collapse, and the “ten kings” will come, who will be the direct forerunners of the Antichrist. This is why Christians honour the emperors and they do not oppose them by force even if they are sent to death by the imperial authorities.
Kulcsszavak (eredeti nyelven és angolul is): persecution of Christians, Roman legal system, right to resist, emperor worship, martyr cult, damnatio ad bestias, eschatology, Daniel’s world empires, Rome in the Revelations, Tertullian
Tudományos besorolás (eredeti nyelven és angolul is): Tanulmány, paper
Tudományterület (eredeti nyelven és angolul is): Jog, law
Támogatók:

Kiadó: Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Társkiadó: Novissima Kiadó Bt.
Megjelenés éve: 2023
Megjelenés helye (város, eredeti nyelven): Budapest
Megjelenés helye (ország, eredeti nyelven, angolul): Magyarország, Hungary
Formátum: Pdf, epub, nyomtatott
DOI: Doi: 10.15170/Dike.2023.07.02.11
ISBN: 978-963-626-334-8
ISSN: 2631-1232
Nyomtatott verzió:
Kiadás: 2023
Jogok: Creative Commons CC BY
A kiadvány linkje:
Hivatkozások a könyvben
Adams, Edward: The earliest Christian meeting places. Almost exclusively houses? London 2013
Atkins, Jed W.: Tertullian on ‘The Freedom of Religion’. Polis: The Journal for Ancient Greek and Roman Political Thought 2020/1. sz. 145–175.
Barnes, Timothy D.: Legislation against the Christians. Journal of Roman Studies 1968/1–2. sz. 32–50.
Barnes, Timothy D.: Tertullian’s Scorpiace. Journal of Theological Studies 1969/1. sz. 105–132.
Bauman, Richard A.: Crime and punishment in ancient Rome. London – New York 2002
Bedeau, Hugo Adam: Civil disobedience in focus. London – New York 2002
Benko, Stephen: Pagan Rome and the Early Christians. Bloomington 1986
Birley, Anthony R.: Persecutors and martyrs in Tertullian’s Africa. In: Clark, D. F. – Roxan, Margaret M. – Wilkes, John J. (szerk.): The Later Roman Empire Today. Papers given in honour of Professor John Mann. London–New York 2017, 37–68.
Bond, Robin: The Augustan Utopia of Horace and Vergil and the imperial dystopia of Petronius and Juvenal. Scholia: Studies in Classical Antiquity 2010/1. sz. 31–52.
Butler, Rex D.: The New Prophecy and “New Visions”: Evidence of Montanism in The Passion of Perpetua and Felicitas. Washington, DC 2011
Chalupa, Aleš: How Did Roman Emperors Become Gods? Various Concepts of Imperial Apotheosis. Anodos. Studies of the Ancient World 2006/6–7. sz. 201–207.
Chilton, Cecil W.: The Roman law of treason under the early Principate. Journal of Roman Studies 1955/1–2. sz. 73–81.
Collins, John J.: The Apocalyptic Imagination. An Introduction to Jewish Apocalyptic Literature. Grand Rapids, MI 1984
Cooper, Kate: A father, a daughter and a procurator: authority and resistance in the prison memoir of Perpetua of Carthage. Gender & History 2011/3. sz. 685–702.
Daube, David: Civil Disobedience in Antiquity. Edinburgh 1972
Dosenrode, Søren: Always Turning the Other Cheek? An Introduction to the Question of ‘Christianity and Resistance’. In: Christianity and Resistance in the 20th Century. Leiden 2009, 7–28.
Drijvers, Jan Willem: Helena’s life before the reign of Constantine. In: Helena Augusta. The mother of Constantine the Great and the legend of her finding of the true cross. Leiden 1991, 7–19.
Dunn, Geoffrey D.: Tertullian and Daniel 9: 24-27. A Patristic Interpretation of a Prophetic Time-Frame. Zeitschrift für Antikes Christentum 2002/2. sz. 330–344.
Dyson, Stephen L.: Native revolts in the Roman Empire. Historia 1971/2–3. sz. 239–274.
Ehrman, Bart: A kereszténység diadala. Budapest 2019
Ervin, Matthew Bryce: One Thousand Years with Jesus. The Coming Messianic Kingdom. Eugene 2017
Feldman, Louis H.: Rabbinic insights on the decline and forthcoming fall of the Roman Empire. Journal for the Study of Judaism 2000/3. sz. 275–297.
Ferguson, Everett: Early Christian martyrdom and civil disobedience. Journal of Early Christian Studies 1993/1. sz. 73–83.
Fialon, Sabine: “Semen est sanguis christianorum” (Apol. 50, 13). Tertullien et l’hagiographie africaine. In: Tertullianus Afer. Tertullien et la littérature chrétienne d’Afrique, Iie-Vie siècle. Turnhout 2016, 105–138.
Gedeon Magdolna: A gladiátorok jogállása az antik Rómában. Jogtudományi Közlöny 2003/10. sz. 427–431.
Geldmacher, Frank – Rauch, Andreas M.: Christen als Minderheit im Römischen Militär. Die Truppe wird bunter: Streitkräfte und Minderheiten. Baden-Baden 2012
Grant, Robert M.: Five Apologists and Marcus Aurelius. Vigiliae Christianae 1988/1. sz. 1–17.
Greb, Daniel: Die Flucht in der Verfolgung – Eine Legitime Alternative zu Martyrium oder Apostasie? Tertullians Traktat de Fuga in Persecutione im historischen und Theologischen Kontext seiner Zeit. Frankfurt am Main 2021
Grüll Tibor: Az utolsó birodalom. Az imperium Romanum természetrajza. Budapest 2007
Grüll Tibor: Áruló vagy megmentő? Flavius Josephus élete és művei. Pozsony – Budapest 2010
Grüll Tibor: Pax Romana – alulnézetben: Hogyan látták a zsidók a „római békét”? Ókor 2010/1. sz. 27–36.
Grüll Tibor: Kelet Nyugaton: A Kelet gazdasági, kulturális és vallási befolyása a Római Birodalom nyugati felében. Ókor 2011/3. sz. 42–57.
Grüll Tibor: A Római Birodalom gazdasága. Budapest 2017
Grüll Tibor: „Non licet esse vos!” A keresztényüldözés jogi alapjai a római császárkorban Nerótól Valerianusig (Kr. u. 64‒260). Pontes 2022/1. sz. 52–80.
Grüll Tibor: Rómaiak, zsidók, keresztények a karthágói Tertullianus életművében. Budapest 2023
Hanson, John William: An Urban Geography of the Roman World, 100 BC to AD 300. Oxford 2016
Heffernan, Thomas J.: Philology and authorship in the Passio Sanctarum Perpetuae et Felicitatis. Traditio 1996/2. sz. 315–325.
Hidalgo, Jacqueline M.: The Roman Empire in the Book of Revelation. In: Sugirtharajah, Rasiah S. (szerk.): The Oxford Handbook of Postcolonial Biblical Criticism. Oxford 2023, 213–238.
Horbury, William: Jewish War under Trajan and Hadrian. Cambridge 2014
Hornus, Jean-Michel: Étude sur la pensée politique de Tertullien. Revue d’histoire et de philosophie religieuses 1959/38. köt. 1–38.
Horsley, Richard A.: Paul and the Roman Imperial Order. Harrisburg 2004
Hölscher, Tonio: Images of war in Greece and Rome: Between military practice, public memory, and cultural symbolism. Journal of Roman Studies 2004/94. köt. 1–17.
Jenks, Gregory C.: The origins and early development of the Antichrist myth. Berlin–New York 1991
Jim, Theodora Suk Fong: On Greek dedicatory practices: The problem of hyper. Greek, Roman, and Byzantine Studies 2014/4. sz. 617–638.
Jones, Christopher P.: Multiple identities in the age of the Second Sophistic. In: Borg, Barbara E. (szerk.): Paideia: The World of the Second Sophistic. Berlin – New York 2004, 13–21.
Kellermann, Ulrich: Das Danielbuch und die Märtyrertheologie der Auferstehung. In: Henten, Jan Willem van –Dehandschutter, Boudewijn – Klaauw, H. W. van der (szerk.): Die Entstehung der jüdischen Martyrologie. Leiden 1989, 51–75.
Kitzler Petr: Christian Atheism, Political Disloyalty, and State Power in the Apologeticum. Some Aspects of Tertullian’s “Political Theology”. Vetera Christianorum 2009/46. köt. 245–259.
Konvitz, Milton R.: Conscience and Civil Disobedience in Jewish, Christian, and Greek and Roman Thought. Hastings Law Journal 1977/6. sz. 1619–1639.
Kuryliak, Bohdan: Apocalyptic Symbols of the Book of Revelation in the Interpretation of Tertullian. Paradigm of Knowledge 2021/4. sz. 2–23.
Kyle, Donald G.: Spectacles of death in ancient Rome. London–New York 1998
Ladd, George E.: The Kingdom of God in the Jewish Apocryphal Literature. Bibliotheca Sacra 1952/109. köt. 55–62.
Ladocsi Gáspár: Keresztényüldözés a Római Birodalomban. Budapest 2018
Leyerle, Blake: Blood is seed. Journal of Religion 2001/1. sz. 26–48.
Lindner Gyula: Megjegyzések a Római Birodalom tűzvédelméhez. Rendvédelemtörténeti Füzetek 2014/35-38. köt. 67–74.
Lintott, Andrew William: Violence in Republican Rome. Oxford 1999
Lorein, Geert Wouter: The Antichrist in the Fathers and their exegetical basis. Sacris erudiri 2003/1. sz. 5–60.
Lorein, Geert Wouter: The Antichrist Theme in the Intertestamental Period. London–New York 2003
MacMullen, Ramsay: How big was the Roman imperial army? Klio 1980/62. köt. 451–460.
Mammel, Kathryn: Ancient Critics of Roman Spectacle and Sport. In: Christesen, Paul – Kyle, Donald G. (szerk.): A Companion to Sport and Spectacle in Greek and Roman Antiquity. Oxford 2013, 603–616.
Mason, Steve: A History of the Jewish War, A.D. 66–74. Cambridge 2016
Mitchell, Stephen: Hagiography and the Great Persecution in Sebastea and Armenia Minor. In: Mitchell, Stephen – Pilhofer, Philipp (szerk.): Early Christianity in Asia Minor and Cyprus. Leiden 2019, 49–77.
Momigliano, Arnaldo: How Roman emperors became gods. American Scholar 1986/55. köt. 181–193.
Moralee, Jason: For Salvation’s Sake: Provincial Loyalty, Personal Religion, and Epigraphic Production in the Roman and Late Antique Near East. London – New York 2004
Nicholl, Colin: Michael, the restrainer removed (2 Thess. 2:6‒7). Journal of Theological Studies 2000/1. sz. 27–53.
Nichols, Stephen J.: Prophecy makes strange bedfellows: On the History of Identifying the Antichrist. Journal of the Evangelical Theological Society 2001/1. sz. 87‒105.
Noam, Vered: “Will This One Never Be Brought Down?” Jewish Hopes for the Downfall of the Roman Empire. In: Price, Jonathan J. – Berthelot, Kathell (szerk.): The Future of Rome. Roman, Greek, Jewish and Christian Visions. Cambridge 2020, 169–188.
Oakes, Peter: Revelation 17.1–19.10: A prophetic vision of the Destruction of Rome. In: Price, Jonathan J. – Berthelot, Kathell (szerk.): The Future of Rome. Roman, Greek, Jewish and Christian Visions. Cambridge 2020, 206–226.
Öhler, Markus: Pliny and the Expansion of Christianity in Cities and Rural Areas of Pontus et Bithynia. In: Tiwald, Markus – Zangenberg, Jürgen K. (szerk.): Early Christian Encounters with Town and Countryside. Göttingen 2021, 269–297.
Pap Levente: Dániel könyve Tertullianus Adversus Iudaeosában. Studia Theologica Transsylvaniensia 2010/13. sz. 121–129.
Pate, C. Marvin – Kennard, Douglas W.: Deliverance Now and Not Yet: The New Testament and the Great Tribulation. Frankfurt am Main 2003
Pelikan, Jaroslav: The Eschatology of Tertullian. Church History 1952/2. sz. 108–122.
Pesthy Monika: Vértanúk és keresztény identitás a negyedik századi görög enkómionokban. Budapest 2021
Pickford, Karen L.: The Cruelty of Roman Military Punishments: Decimation in Practice. Ancient History Resources for Teachers 2005/2. sz. 123–129.
Portier-Young, Anathea E.: Apocalypse against Empire. Theologies of Resistance in Early Judaism. Grand Rapids, MI – Cambridge 2011
Price, Simon R. F.: Between man and god: sacrifice in the Roman imperial cult. Journal of Roman Studies 1980/70. köt. 28–43.
Robeck, Cecil M.: Prophecy in Carthage: Perpetua, Tertullian and Cyprian. Cleveland 1992
Sáry Pál: Bűnvádi eljárások az Újszövetségben. Budapest 2007
Sáry Pál: A keresztények jogi helyzete a Decius előtti időkben. Észrevételek Grüll Tibor tanulmányára. Jogelméleti Szemle 2022/2. sz. 222–225.
Sáry Pál: A börtönviszonyok változásai a keresztény Római Birodalomban. Publicationes Universitatis Miskolcinensis Sectio Juridica et Politica 2015/33. köt. 76–83.
Seelbach, Larissa Carina: Perpetua und Tertullian: die Märtyrerin und der Kirchenvater. Jena 2000
Sharon, Nadav: Rome and the four-empires scheme in Pre-Rabbinic Jewish literature. In: Berthelot, Kathell (szerk.): Reconsidering Roman Power: Roman, Greek, Jewish and Christian Perceptions and Reactions. Roma 2020, 37–60.
Stark, Rodney: The Rise of Christianity. A Sociologist Reconsiders History. Princeton 1996
Sullivan, Lisa M.: “I responded, I will not…” Christianity as catalyst for resistance in the Passio Perpetuae et Felicitatis. Semeia 1997/1. sz. 63–74.
Tatár György: Túlvilágok háborúja. In: A nagyon távoli város. Budapest 2003, 133–144.
Turcan, Robert: Notions romaines de l’état: de la «Res Publica» au «Status Romanus». Latomus 2011/3. sz. 621–641.
Vanyó László (szerk.): Vértanúakták és szenvedéstörténetek. Budapest 1984
Walvoord, John F.: The Rapture Question. Grand Rapids 1979
Wang, Xiaochao: Confrontation between Christianity and the Roman Empire. In: Christianity and Imperial Culture. Leiden 1998, 14–40.
Williams, Daniel H.: Defending and Defining the Faith. An Introduction to Early Christian Apologetic Literature. Oxford 2020
Wilson, Andrew: City sizes and urbanization in the Roman Empire. In: Bowman, Alan – Wilson, Andrew (szerk.): Settlement, urbanization, and population. Oxford 2011, 161–195.
Woolf, Greg: Provincial revolts in the early Roman Empire. In: Popović, Mladen (szerk.): The Jewish Revolt against Rome. Interdisciplinary Perspectives. Leiden 2011, 27–44.
Wright, Nicholas Thomas: Paul and Caesar: A new reading of Romans. In: Bartholomew, Craig – Chaplin, Jonathan – Song, Robert (szerk.): A Royal Priesthood: The use of the Bible ethically and politically. Grand Rapids, MI 2002, 173–193.